Salvadoro Dali juverikos šedevrai

Patinka? Duok Like!

Idealus daiktas man tas, kuris absoliučiai niekam netinka. Tuo daiktu negalima rašyti, juo neiššukuosi nereikalingų plaukų ir nepaskambinsi. To daikto neuždėsi ant šedevro ir nepastatyti ant Liudviko XIV laikų komodos. Tą daiktą reikia tiesiog nešioti, nes tai – juvelyrinis papuošalas. S. Dali

Reklama

Segė „Rubininės lūpos su perliniais dantimis“, 1958 m.

Salvadoras Dali ne kartą įrodė pasauliui savo talento universalumą. Apie siurrealistinės juvelyrikos darbų kolekciją jis galvojo daug metų, bet įgyvendinti savo idėjas pagaliau sugebėjo tik susipažinęs su talentingu juvelyru Karlosu Alemaniu (Carlos Alemany).

Iš Buenos Airių kilęs K. Alemanis dar XX amžiaus 4 dešimtmetyje buvo tango orkestro dirigentas ir gastroliuodavo visoje Lotynų Amerikoje, Europoje ir Jungtinėse Valstijose. 5-ajame dešimtmetyje jis pradėjo mokytis juvelyro amato Niujorke, o su S. Dali susipažino 6-ajame dešimtmetyje ir tuomet ėmėsi realizuoti siurrealizmo genijaus beprotiškas fantazijas. Jiedu bendradarbiavo iki 1971 metų.

S. Dali, K. Alemanis „Laiko akis“, 1949 metai, platina, deimantai, rubinas, emalis, Movado 50SP laikrodinis mechanizmas.

Papuošalams buvo naudojami prabangūs brangakmeniai, atvežti iš Kongo, – smaragdai, safyrai, lazuritas, malachitas.

S. Dali sugalvodavo dizainą, pats parinkdavo kiekvienam kūriniui medžiagas, kreipdamas dėmesį ne tik į medžiagos spalvą, formą bei kainą, bet ir į simbolines reikšmes, priskiriamas tam tikriems brangakmeniams bei tauriesiems metalams.

S. Dali juvelyrikos kūrinius demonstruojantis modelis

Pagal S. Dali eskizus K. Alemanis sukūrė 37 juvelyrinius dirbinius, o dar du dienos šviesą išvydo jau po dailininko mirties. Iš viso egzistuoja 39 juverikos papuošalai, sukurti pagal S. Dali eskizus. Pradedant nuo 1941 metų, kai S. Dali gyveno ir dirbo JAV, Niujorko juvelyrų kompanija „Alemany & Ertman“ įgyvendindavo dailininko fantazijas šiam pačiam prižiūrint. Vienas po kito atsirado meno šedevrai, „nutapyti“ brangiomis juvelyrinėmis medžiagomis.

S. Dali juvelyrikos eskizai Dali muziejaus parodų salėje „Dali-Joies“

Pirmuosius 22 dirbinius įsigijo amerikiečių milijonierius Kaminsas Ketervudas (Cummins Catherwood), o 1958 metais kolekcijos savininku tapo Oveno Čezemo fondas, kuris vėliau nupirko ir visus likusius S. Dali juvelyrikos dirbinius. 1981 metais siurrealistiniai papuošalai tapo Saudo Arabijos multimilijonieriaus nuosavybe, o šis po to išpardavė kolekciją dalimis trims juridiniams asmenims iš Japonijos. Vienas iš juos įsigijusiųjų vėliau inicijavo juvelyrikos šedevrų grąžinimą į Ispaniją.

1999 metais Galos ir Salvadoro Dali fondas išpirko genialaus ispano kolekciją už 900 mln. pesetų (5,5 mln. eurų). Dabar 39 papuošalus, atsiradusius iš siurrealistinių S. Dali fantazijų, galima išvysti Dali muziejuje Figerese, Galatėjos bokšte, kur jiems eksponuoti skirta nuolatinė parodų salė.

„Kosminis dramblys“, 1961 m.

S. Dali juvelyrikos dirbinių kolekcija yra vienintelis toksai papuošalų rinkinys, išsiskiriantis nepakartojamu siužetų, medžiagų, dydžių bei formų deriniu, būdingu siurrealizmo maestro. Auksas, platina, brangakmeniai, perlai ir koralai čia liovėsi buvę paprasčiausiomis brangiomis medžiagomis. Visa tai netapo netgi auskarais, segėmis arba vėriniais, bet virto širdimis, lūpomis, akimis, gėlėmis, gyvūnais bei antropomorfinėmis formomis, religiniais bei mitologiniais simboliais.

S. Dali „Gyva gėlė“, 1959 metai. Auksas, briliantai, pagrindas iš malachito.

Tarp juvelyrinių Salvadoro Dali fantazijų – ir siurrealisto pamėgtas įvaizdis „Kosminis dramblys“ (1961), jaudinančios bei jausmingos „Rubininės lūpos“ (1949), „Gyva gėlė“, „Laiko akis“ su ašara kamputyje, „Kraujuojantis pasaulis“ (1953), ir, žinoma, „Karališkoji širdis“, kurios paprašė Gala. Tiesa, S. Dali paskyrė mechaninę širdį karalienės Elžbietos II karūnavimui.

Tai prabangi rubininė ir, be abejo, gyva širdis: 46 rubinai, 42 briliantai ir 4 smaragdai sujungti į vientisą brangią kompoziciją. Ji sukurta tokiu būdu, kad paslankus centras „plaka“ kaip tikra širdis.

„Karališkoji širdis“ su pulsuojančiu viduriu, 1953 metai

Kai kuriuose S. Dali darbuose panaudoti mechanizmai, todėl jie gali judėti. „Gyva gėlė“ išskleidžia ir suskleidžia žiedlapius-rankas, „Rubininė širdis“ plaka, o „Puolęs angelas“ mojuoja sparnais.

S. Dali, K. Alemanis. Segė „Širdis iš medaus korių“, 1949 metai, auksas, briliantai, rubinai

S. Dali. Vėrinys su persipynusiomis galūnėmis (arba – Choreografinis vėrinys), apie 1964 metus, auksas, briliantai, ametistas, safyras

S. Dali. „Gulbių ežeras“, 1959 metai, auksas, briliantai, akvamarinai, smaragdai, safyrai, kalnų krištolas

S. Dali. „Lapo formos ranka“, 1949 metai, auksas, smaragdas, rubinai

S. Dali, K. Alemanis. „Pax Vobiscum“, 1968 metai, auksas, briliantai, kvarcas, tapyba ant medienos

S. Dali. „Kryžius Šaka“, 1959 metai, auksas, platina, briliantai, rubinai, smaragdai

S. Dali. „Nemirtingumo vynuogės“. „Amžinybės angelas“, 1970 metai. Auksas, ametistai, smaragdai, kvarcas

Segė „Atminties pastovumas“, 1949 metai

Reklama