Jeigu jūsų paklaus su kuo pirmiausia siejate Švediją, beveik kas antras neabejotinai prisimins IKEA. Ir nenuostabu! Šį švedų milžiną žino ir mėgsta beveik kiekviename pasaulio kampe. Tačiau nedaugelis žino, kad šis milžinas naudoja savo ypatingus manipuliavimo įrankius, kurie užtikrino jam marketingo genijaus vardą visiems laikams.
1. Kuo toliau, tuo geriau!
IKEA parduotuvės randamos toliau nuo gyvenamųjų rajonų, dažniausiai priemiesčiuose. Tai lemia ne tik patalpų nuomos kaina. Čia slypi įdomus psichologinis įmonės marketologų triukas. Važiuodamas taip toli, žmogus tikrai pasiryžta ką nors nupirkti arba apžiūrėti prekes. Tačiau, įveikęs tokį tolimą kelią (kartais ne mažiau 2 valandų) ir nieko neišsirinkęs, beveik kiekvienas lankytojas nusipirks kokią nors smulkmeną, kurios nusipelnė už visą laiką, sugaištą laukiant prie šviesoforų ir kamščiuose.
2. Labirinto principas
IKEA suprojektuota labirinto principu. Tai padaryta tikslingai tam, kad lankytojai neliktų nesusipažinęs su visomis prekėmis. Darbuotojai netgi naudoja savo kodinį pavadinimą „ilgasis natūralus kelias“. Tačiau reikėtų žinoti, kad tarp skyrių įrengti slapti praėjimai. Jie nėra uždaryti, tačiau juos beprotiškai sunku rasti. Padėtis sudėtingėja ir dėl to, kad jų išsidėstymas nuolat keičiasi, nes vidinės parduotuvės sienos pastatytos ant ratukų.
3. Ta pati prekė išdėliojama keliose vietose
Tai taip pat daroma tam, kad pirkėjai, nepastebėję smulkmenų skirtinguose skyriuose, nieko nepraleistų.
4. „Bula-bula“ principas
Kaip parduoti smulkmeną už pradinę kainą taip, kad pirkėjas nesusimąstytų ar ji reikalinga jam ar ne? Sukurti įspūdį, jog dideliame konteineryje susikaupė kalnas šlamšto beveik už dyką – viskas genialiai paprasta! IKEA marketologai sugalvojo šį triuką ir dabar jis plačiai paplito po visą pasaulį. Tai vadinama „Bula-bula“ principu.
5. Visiška veiksmų laisvė!
IKEA lankytojams leidžiama daryti viską, ką tik jie panorės: pasivažinėti vežimėlyje, apsivilkti chalatą, vaikščioti su juo per visą parduotuvę, o rezultate taip ir nenusipirkti, prigulti ten, kur norisi ir niekas jūsų nesutrukdys! Šis neįtikėtinas požiūris seniai tapo įmonės vizitine kortele. Jeigu jūs atėjote su vaikais, galite palikti juos žaidimų aikštelėje ir ramiai apsipirkti. Jeigu jums skubiai reikia pamaitinti naujagimį, įmonės darbuotojai palydės jus į specialiai įrengtą kambarį, kuriame galėsite pamaitinti vaikelį ar pakeisti sauskelnes.
6. Parduotuvės darbuotojai prieina tik tada, kai juos pakviečia
Parduotuvės prižiūrėtojams griežtai draudžiama prieiti prie kliento ir pasiūlyti pagalbą. Šis faktas nelabai patinka klientams, mėgstantiems patriukšmauti ir pasiginčyti su pardavėjais-konsultantais. Tačiau, jeigu jūs kreipėtės į darbuotoją, jis privalo nedelsdamas prie jūsų prieiti ir suteikti pagalbą.
7. Slapta darbuotojų kalba
Atsitikus nenumatytam įvykiui, darbuotojai viešumoje tarpusavyje bendrauja tik užkoduotomis frazėmis. Paprastas lankytojas niekada nesupras ką skelbia balsas per garsiakalbį. Nors žinoma, kad, pavyzdžiui, kodas 22 reiškia nenumatytą įvykį kasoje, o kodas 99 — parduotuvėje pasiklydo vaikas ir t. t. Tačiau net ir kodai laikas nuo laiko keičiasi.
8. Prekių pavadinimai pasirenkami atsitiktine tvarka, pasitelkiant specialią programą
Tai daroma linksmumo dėlei. Daugelis pirkėjų, pastebėję linksmą kokios nors smulkmenos pavadinimą, greičiausiai norės ją įsigyti.
9. Didžioji IKEA virtuvės skyrių paslaptis
Kiekviename skyriuje, skirtame virtuvės prekėms, virš lubų įrengiami specialūs ventiliatoriai, kurie ne tik skleidžia malonią vėsą, bet ir lengvą maisto aromatą. Tai daroma visiškai nepastebimai. Psichologinio triuko esmė — jeigu turėsite namuose tokią virtuvę, joje visada skaniai kvepės. Be to, pajausite alkį, o tai atveda prie sekančio triuko.
10. Maitinimo punktai parduotuvės viduje. Firminiai IKEA mėsos kukuliai.
Dvi valandas pravaikščioję parduotuvėje, norėsite pasistiprinti. Šiuo tikslu parduotuvės viduje įmonė atidarė maitinimo punktus ir netgi sugalvojo firminį patiekalą: IKEA mėsos kukulius, turinčius gerbėjų visame pasaulyje.
11. Atviras sandėlis
IKEA buvo pirmoji baldų parduotuvė, sugalvojusi atidaryti klientams savo sandėlio duris ir leisti paimti bet ką tiesiogiai iš ten.
12. Principas „pats surinkęs — pamilsi“
IKEA nepraleido galimybės pasinaudoti nuostabiu psichologiniu triuku, kurio esmė tame, jog daugelis prekių į namus pristatomos nesurinktos ir pirkėjai patys turi susigaudyti sudėtingose instrukcijose ir surinkti pirkinį. Po sudėtingo ir varginančio darbo, visi, kas pasiekia finišą, ne tik žavisi geru rezultatu, bet ir jaučia prisirišimą daiktui, į kurį įdėjo tiek pastangų, laiko ir dvasinių jėgų.
13. IKEA mediena
Nustatyta, kad kasmet IKEA sunaudoja 1% visos pasaulio medienos savo prekių gamybai. Įmonė stengiasi neviešinti šio beprotiškai didelio skaičiaus.
14. Nuo šiol IKEA ne švediška įmonė
2012 metų sausio 1 už 11,2 mlrd. JAV dolerių IKEA pardavė savo prekės ženklą. Šiuo metu IKEA priklauso olandiškai įmonei Stichting INGKA Foundation. Dabar įmonei vadovauja Mikaelis Olsonas. Tačiau tai netrukdo įmonei prisistatyti švediška įmone, juk jos įkūrėjas — Ingvaras Kampradas kilęs iš Švedijos.
15. IKEA katalogai patys populiariausi Europoje
Remiantis statistikos duomenimis, nustatyta, kad IKEA katalogai yra populiaresni už bibliją. Kasmet Biblijos išspausdinama apie 100 milijonų kopijų, o IKEA katalogų vartotojų yra apie 180 milijonų.